תגיות
Off the Derech, self harm, אישי, אנוסים, אשה חרדית בדיכאון, בדידות, בלוג חרדי, בלוג חרדי לשעבר, בלוג חרדים, בלוג חרדית, בלוג חרדית לשעבר, בלוג יוצא בשאלה, בלוג יוצאת בשאלה, דיכאון של נשים חרדיות, חוזרת בשאלה, חרדי-לשעבר, חרדים, חרדים אנוסים, חרדית שחותכת את עצה, יוצאים בשאלה, יוצאת בשאלה, ילדות, יציאה בשאלה, לחזור בשאלה, לחתוך את העור, לצאת בשאלה, נשים חרדיות בדיכאון, פגיעה עצמית, שידוך, שידוכים
זוכרת כיצד חרכנו את רחובות השכונה בגלגיליותינו? איך גלשת מאחורי, אוחזת במושכות חצאיתי הפוחזת במדרון המתגלגל מאחורי בית הכנסת של המזרוחניקים? ואיך באותו שבוע נעלמו כל זוגות הסקטים מהארון המבולגן שבחדר הכניסה, ואת שאלת את אמא, בתמימות מעושה של בת-חמש עיקשת, היכן גלגלי התכלת שלך. אמא צוותה עליך לסיים את החביתה כולה, והסבירה כלאחר-יד שאת כל הזוגות – הקטנטנים שלך, הוורודים שלי, והלבנים עם השרוכים המסולסלים של אהרלה ושרה-שמחי – היא שומרת במצב טוב לביקור אצל סבא וסבתא באנגליה.
ואת היחידה, פִּרְדָּה קטנה ועליזה, שנברת במזוודות ערב הטיסה, מעיפה לכל עבר מתנות ומטפחות, תרה אחר הגלגלים שלך (איך זכרת, בכלל?). בכית כל הדרך לבן-גוריון ובמשך הטיסה המתישה, בעוד שאר הנוסעים מלכסנים מבט זועם, מהמהמים תחת שפמם הבריטי והזיפים הישראלים ומתרעמים על המשפחה החרדית הנחשלת, שנציגיה הבוגרים השריצו רוב ילדים ואף העזו לטוס על תקן צאצאים מלא. לקראת הנחיתה אבא גילה בקבוקון יין שאהרלה הזמין בשמו מצוות הדיילות, והשקה אותך בתקווה לתרדמת.
האם גילית מי צלצל הביתה בזמנו, ביקש את אמא, והודיע לה – בנימה מצטדקת ועקרונית – שהבנות הקטנות שלה נצפו גולשות על גלגיליות, רחמנא ליצלן? שרה-שמחי טענה שזה היה השכן, הרב שיינפלד; אבל אולי זה היה הבן של הגוטליבּים, או אמא של פומרנץ ממול. לעומתך, קיבלתי את העניין בשלווה (או בבגרות, תיאורו החביב של אבא. לכמה גזירות עלובות הסכמתי בבגרות עיוורת שכזו? כמה טקסים חלכאים זכו להנהון אילם ובוגר?). את נהגת להתווכח, להתפרץ בבכי, להתמקח ולרקוח מזימות נקמה בכל פעם שנאסר עליך לשחק עם יוני מקומה 2, או להוריד את ארגז הבַּארְבִּיות ללובי, או לאכול גלידה אצל בני-הדוד מרמת-גן. תמיד היית יותר נועזת, יותר כועסת, יותר סובלת, יותר ווקאלית, והכי יפה מכולם, שיערך הבהיר-עד-לבן, עינייך ירוקות ונמשייך זוהרים.
סירבת לדבר איתי בחודשים הראשונים ליציאתי מהחברה החרדית, לאחר שנה בה לא התראינו. כעסת עלי, ואני כעסתי על כולם. חמש השנים שהפרידו בינינו והריחוק הגיאוגרפי אפשרו דימום טבורי מאסיבי, ואז השתנקות יגעה. לא ידעתי שבפורים באותה שנה השתכרת למוות כמעט, והובהלת לחדר המיון בהרעלת אלכוהול קריטית. לא ידעתי שהעיפו אותך מבית הספר, ולאחר מכן מהתיכון החב"די אליו התקבלת בקושי רב, לא ידעתי שחתכת את זרועותיך באותה דממה בה הגבתי בעבר לסייגים המשונים שהנחיתה עלי הקהילה. לא ידעתי שצרבת את נשמתך, ולכשגיליתי רציתי למות. ידעתי שלא ידעו כיצד להכיל אותך, את היופי שלך ותעוזתך, ואת האמת הפנימית שלך. ידעתי שיגרמו לך לקמול בתוך עצמך, שקדיה עלובה בשלהי ניסן שכבר אין מברכין עליה. וידעתי שהכל באשמתי, וכל כך רציתי למות.
לפני שנתיים חידשנו את הקשר; את החלמת, כך גורסים כולם, והשתקמת יפה. פה ושם את גולשת – כעל זוג סקטים מהשאול – לפגיעה עצמית ודימום מנטאלי של רעיונות סותרים שמאיימים על חייך. את מאמינה באל חי, את מאמינה בצדקת דרכך, ואת אהבתי הגדולה. דיברנו שעות בטלפון, עד שהנייד בער בידי, והתראינו בביקורך הקצרצר בארץ, על כוס גלידה בפינת גן העצמאות. שאלת אותי איך הולך לי עם בחורים, ואמרתי לך שאני אופטימית, והבחנתי בניצוץ כועס בעיניך. התקבלת לסמינר טוב, עבדת במשרד הישיבה בערבים, ולפעמים גנבת לגימה מארון המשקאות של אבא. ורק עכשיו התחלת לשמוע שידוכים, באיחור קל ואת כבר בת 20+. האם את מאושרת?
אני לא רוצה שישתיקו אותך. אינך עוד פרח קמל המקופל בין דפי ספר עבה, עלייך נכמשים לאוזניי חמור. אני רוצה שתהיי מאושרת, ושתאמיני לי שמצאתי אושר וסיבות כל כך טובות לחיות, שבחיים לא אשקול עוד למות. אני רוצה שנשכב בעליית הגג בערמת שמיכות הפוך, כמו פעם: זוג נסיכות, בנות מלך בהירות-עין, ונתכנן את העתיד. אני כן אגור בארץ האש, ואת כן תטיסי הליקופטרים שקופים, כי הכל מותר. לא דרשתי שלא תאמיני במשהו, ביקשתי שתפגשי אותי באמצע הדרך, ותגדירי את החופש שלך בעצמך. אין צורך שנגלוש אחר כך לתוך השקיעה על גלגלינו הצבעוניים. אך אם ביקשתי יותר מדי, זה רק בגלל האהבה.
שיר לשבת:
Chay Nobody אמר:
Your Hebrew is really quite good. Do you prefer Hebrew over English at this point? How many years have you been living here?
Ruth Benedict אמר:
Thanks. It's been a while, and I've also lived here as a child.
מיכל אמר:
כמה עצוב, וכמה נוגע ללב. איך בערות הורסת משפחות, מרסקת ילדות ולשווא, ואינה יודעת להתמודד עם תופעות שפורצות באשמתה.
מאחלת לך שתחזרי לקשר מלא עם אחותך, ושהיא תמצא מנוחה ואושר.
דליה פירסט אמר:
חשובה ביותר היא התזכורת לדיכאון הנפוץ בנשים חרדיות, והסימפטומים החריפים כגון חיתוך/פגיעה עצמית, הזנחת דיכאון פוסטפרטום, ועוד.
הבחנתי פעמים מספר שהזכרת את העניין, או רק נגעת בו, בבלוג (שאגב, אני קוראת בקביעות). את נשמעת כבחורה יציבה, שעברה את ההגירה הזו (וסליחה על המינוח) בהצלחה. יש לך מה לספר, וחשוב שתדברי בקול. המצב קריטי, ואת משמשת פה לנשים שהשארת מאחורייך, לאחותך, לחברותייך. אם תאזרי אומץ ותפני לגופים וארגונים בנושא זה, רבים יתמכו בך.
את מוזמנת לשלוח לי תגובה בעניין.
שלך בהערכה רבה,
דליה
Ruth Benedict אמר:
תודה לכן, מיכל ודליה.
יונתן אמר:
תודה על פוסט נוגע וכואב
המון תודה.
משתמש אנונימי (לא מזוהה) אמר:
כתבת יפה מאוד.
מאוד.
יודית אמר:
וואו, איזה פוסט מרגש, וכל כך נוגע ללב.
איך אפשר להרוס אהבת אחיות? מה כל כך נורא בסקטים? בברביות? בגלידה? מי גנב לך את הילדות שלך?
מחכה לעוד…
Ruth Benedict אמר:
תודה, אנשים נהדרים!
אנונימית אמר:
הכתיבה מדהימה!!!
התוכן – שלך….
התגובות – כתבו שאת יציבה…
ואני שואלת – לא אותך – אבל שואלת. למה חרדית לשעבר בהווה? למה לא 'אדם עצמאי בכל מובן עם הפנים תמיד לעתיד בהווה'?!
לכולנו ילדות כזו או אחרת. מי שרוצה לעשות שינויים בכבוד. אך לחפור על העבר? בשביל מה? הסקת מסקנה שאמך טעתה? שכנייך כנ"ל וסביבתך גם כן כך?! סבבה – תתנהגי אחרת עם עצמך ועם ילדייך. בהווה לעתיד.
לפעמים רוצים משהו אך להגיע לזה זה דורש הרבה מידי יזע וזמן – ואז אני מוצאית את עצמי מעדיפה לחיות ברוגע מרגע זה ממש גם אם זה אומר לא להגיע מדוייק לאותה נקודה שקיימת איפשהו ונכון לרבים. נכון לי יותר לחיות בשלווה.
וההתעסקות הזאת בסיפורי העבר ועזרה מצילה לחברותייך שהשארת מאחור – אותי זה מעצבן – כאילו תחיו את החיים שלכם.
זה מזכיר לי את החב"דניקים, אלה מהם שכל מטרת חייהם זה לגרום לעוד יהודי להניח תפילין – כאילו לך תחיה חיים!
אישית אני חווה את הדת היהודית לא רק כמחנכת ל'דרך ארץ קדמה לתורה' ול'ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה'.אלא גם ההסתכלות בתורה עצמה ובתנ"ך בכלל. ההתמקדות בצד האגדתי והמצווה (מלשון לצוות) לחיים מאוזנים עם הקשיים וההתקדשות דרך כוחות האדם עצמו – היא מרתקת. להתבונן באישיות האדם הדתי שמצווה לעבודת המידות והחיים בתוך קהילה שאפשר לחוש את האימון והאחדות – זה משהו לדעתי שרק להתבונן בה ולנסות לחיות את היופי הזה זה שווה להתמקד על זה סך שנות החיים.
אני נולדתי חרדית. התבוננתי מסביבי טוב. ובסופו של דבר אמשיך לחיות את חיי כחרדית ומתוך בחירה. אולי אינני המאמינה הגדולה בקיום האלוקים. אך כך או כך העובדה המצויה לא תשתנה.
ולכן כאדם אופטימי ומלאה שמחת חיים ואוהבת לחיות את החיים החיוביים וכאדם שתמיד יחפש את חצי הכוס המלאה אז אחיה את חיי' היפים כחווה ושומרת תורה ומצוות. וגם אעביר את זה לילדי שלי. אומנם קצת שונה ממה שחונכתי אני וזה כתוצאה מזה שנולדתי עם מח שנותן לי לחשוב מה נכון לי. לעצמי.
אך שוב – לחפור על העבר ועוד להקדיש לזה פוסט חיים. מעצבן אותי!
אני לא באה לבקר אותך אישית או את החיים שעברת. כמו שהתחלתי – התוכן – שלך… ובכל זאת הרגשתי שאם ניתנת לי ההזדמנות להגיב אז זה מה שהייתי רוצה להגיב לכל אותן\ם חוזרים בשאלה או חב"דניקים למיניהם ששורפים את חייהם בלבכות את העבר…
משתמש אנונימי (לא מזוהה) אמר:
זה אולי ישמע מרושע, אבל אני מאמינה שיש לך חלק לא מבוטל בסבל של אחותך.
מיכל אמר:
הי
תגובה מאוחרת נורא אבל רק עכשיו קראתי – עברתי על כל הבלוג כמעט , ונהניתי מהכתיבה שלך מאד.
רציתי להגיד שאני מזדהה עם המון ממה שכתבת. אני חילונית, אחות גדולה והייתה תקופה ארוכה שהתהלכתי בתחושה שאיבדתי את אחותי (בגלל התעללות מינית שעברה ואיש לא ידע).
אני יכולה להבין את ההרגשה לאבד את האדם הכי קרוב בעודו בחיים…וגם את תחושת האשמה.
אצלנו הייתה סוג של גאולה – היא סיפרה והחיים שלה התחילו להפשיר… ואני מאחלת לך מכל הלב סוג של גאולה לאחותך, מהסוג המתאים לה, ושתוכלו לשתף זו את זו בחייכן.
תודה על הכתיבה הכנה שלך,
מיכל